Jaką historię opowiada Twoje CV?

,

Podsumowanie: Twoje CV oprócz odpowiedzi na pytanie: „Co świadczy o tym, że jestem dobrym kandydatem?” powinno również w prosty sposób opowiadać Twoją historię zawodową. Twoja historia zawodowa pozwala pracodawcy zrozumieć, kim jesteśś i stworzyć Twój obraz jako kandydata. Odpowiednia kolejność sekcji w CV oraz stosowny opis doświadczenia zawodowego pozwalają Ci zaakcentować kluczowe informacje, a dzięki temu zgrabnie opowiedzieć Twoją historię.

Historia pewnej Klientki

Ostatnio pracowałem z klientką nad przekształceniem jej CV. Moja klientka ukończyła studia magisterskie związane z HR, w trakcie studiów pracowała w różnych miejscach min. w firmie ubezpieczeniowej. Po studiach jako opiekunka dziecka wyjechała do USA, a ostatecznie wylądowała w Przedstawicielstwie RP przy ONZ. Będąc w Stanach rozpoczęła podyplomowe studia z zakresu HR i po powrocie do kraju, chciała rozpocząć pracę w tej branży.

Początkowe CV klientki, strony 1 i 3

CV HR entry level / CV HR asystent

CV HR entry level / CV HR asystent 02

Komentarz WG:

Właściwie, na pierwszy rzut oka, wydaje się, że CV jest poprawnie skonstruowane. Zawiera:

  • osiągnięcia zawodowe
  • podsumowanie zawodowe
  • Teoretycznie jest poprawnie skonstruowane: opis doświadczenia poprzedza opis edukacji, czyli klientka zachowała zalecaną kolejność sekcji w przypadku osób z doświadczeniem zawodowym.

Uwaga! Ważne!

Z punktu widzenia pracy, o którą klientka się starała, taki dokument wydawał mi się mało przekonujący.

  • Pierwsza strona CV, a zwłaszcza górna jej część nie dawała argumentów przemawiających za zaproszeniem mojej klientki na spotkanie w obszarze HR.
  • Podsumowanie zawodowe nie wspierało mojej klientki w realizacji jej zamierzeń. Szczerze mówiąc, przy zapoznaniu się z jej historią zawodową, nie widziałem ważnych informacji, które warto by umieścić w podsumowaniu, a następnie rozszerzyć ich opis w dalszej części CV.
  • Główny argument, który przemawiał na korzyść klientki – studia z obszaru HR, które rozpoczęła w USA (i jest na chwilę przed ich zakończeniem) znajdował się na dole 3 strony CV.

I tu dochodzimy do storytelling.

CV mojej klientki miało 3 strony i przy pobieżnym przejrzeniu trudno było zrozumieć jej historię zawodową.

Jej dokument  nie opowiadał prostej i jasnej historii: różne branże, krótkie okresy zatrudniania, różne stanowiska itd. Ostatnie stanowisko w ogóle nie były związane z HR.

Zrozumienie jej historii zawodowej wymagało pewnego wysiłku i poświęcenia czasu. Z punktu widzenia odbiorcy, taki dokument nie jest przyjazny.

Niejasna historia zawodowa = Wysiłek Odbiorcy = złe UX CV

Jeśli pracodawca poświęca na przejrzenie jednego CV kilkanaście do kilkudziesięciu sekund, nie chcę dostarczać mu CV, które nie jest zrozumiałe i które opowiada skomplikowaną historię, gdyż taki dokument najprawdopodobniej wyląduje na stosie z innymi do odrzucenia.

 

Moje sugestie poprawy CV

Moje sugestie zmian wynikały z powyższej analizy. Tzn. chciałem, aby główne argumenty przemawiające za jej kandydturą były wyeksponowane, CV było prostsze w obsłudze i przyjazne dla odbiorcy.

Dlatego zaproponowałem następujące zmiany w CV:

  • usunięcie podsumowania zawodowego
  • umieszczenie na samej górze 1 strony CV sekcji „Edukacja”, która nawiązywała do docelowego obszaru zainteresowań mojej klientki
  • uproszczenie opisu doświadczenia zawodowego klientki, tak aby jej historia zatrudnienia była prostsza do zrozumienia i łatwo komunikowała, kim jest i co ma do zaoferowania

 

W pracy nad nową wersją CV wychodziłem z założenia, iż nowe CV musi być przyjazne dla odbiorcy, a więc skonstruowane w pierwszej kolejności jako dokument do skanowania wzrokiem i przeglądania, a w drugiej kolejności do czytania.

Jaką historię opowiada nowa wersja CV?

Nowa wersja CV opowiadała prostą historię mojej klientki. Z CV wyłaniał się obraz młodej absolwentki z pierwszymi doświadczeniami na kierowniczych stanowiskach, która po pobycie w USA wróciła do kraju i zgodnie ze studiami podyplomowymi szuka poważnej i stałej pracy w branży HR.

Poprawiona 1 strona CV klientki

successful CV HR entry level / CV HR asystent

 

Jakie rezultaty przyniosło nowe CV?

Z radością mogę powiedzieć, że po odpowiedzi na 4 ogłoszenia, moja klientka miała 3 spotkania i wkrótce potem rozpoczęła pracę w jednej z firm. Oczywiście w branży HR.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz