start

in Zmiana kariery, networking

Jak zacząć działać?

Niewygodne sytuacje

Wyobraź sobie, że znajdujesz się w jednej z poniższych sytuacji: od dłuższego czasu pozostajesz bez pracy, a twoja aktywność na rynku pracy jest mała lub w obecnej firmie czujesz się źle, myślisz o zmianie pracy, ale nie wykonujesz żadnego kroku

Czyli znajdujesz się w niewygodnym położeniu i nie podejmujesz zdecydowanych działań. Czujesz, że utknąłeś, a twoja aktywność nie przynosi rezultatów. Nie jesteś spokojny i pragniesz zmiany, ale nie potrafisz spełnić swoich wysokich wymagań i robisz sobie wymówki. Czujesz wewnętrzny konflikt, a twoje samopoczucie może stopniowo się pogarszać.

Wtórne korzyści

Psychoterapeuci od dawna znają mechanizm „wtórnych korzyści” i sprzecznych motywacji. Wiele osób narzeka i opowiadają o swoich ciężkich problemach. Jednak przy bliższej analizie okazuje się, iż w obecnej sytuacji plusy przeważają minusy.

Np. Smutne i nieszczęśliwe osoby dostają dużo uwagi i troski od otoczenia, czli to, czego rzeczywiście potrzebują, a narzekanie na pracę, partnera lub życie było sposobem na zrealizowanie ważniejszej dla nich potrzeby. Inny przykład: człowiek zostaje długie dnie w pracy i narzeka na zapracowanie. Dzięki temu nie czuje się samotny i nie czuje niepokoju, które towarzyszą jego życiu w danym okresie. Ucieka od przykrych odczuć w imię narzuconych sobie celów, które pozwolą zachować mu dobrą samoocenę.

Trudne, choć proste pytania

Gdy trudno jest ci się zmobilizować do aktywniejszego działania i mówisz sobie: „Jakoś to będzie”, zastanów się przez chwilę

  • dlaczego tak trudno przychodzi mi wykonanie zaplanowanych czynności?
  • jakie korzyści – paradoksalnie – czerpię z utrzymywania się obecnej sytuacji?

Zrób szczery rachunek: jakie mam korzyści? Jakie są plusy i minusy? Co zyskuję, gdy nie podejmuję działania? Co stoi na przeszkodzie, abym zaczął pracować? Rozwiązaniem nie jest znalezienie łatwej odpowiedzi na te pytania i zmuszenie się do działania. Twoja sytuacja i stopień aktywności odzwierciedla twój stan wewnętrzny. Dlatego nie zmuszaj się do działań w imię motywacji, której nie masz. Weź pod uwagę swój stan i respektuj go.

Bazuj na swojej aktualnej motywacji, w takim zakresie, w jakim jest to możliwe. Nie rób sobie zarzutów. Gdy tylko przez jedną godzinę dziennie potrafisz działać w celu zmiany swojej sytuacji, rób to przez godzinę. Pamiętaj, aby nie obarczać się winą, że nie wychodzi ci w większym wymiarze i w związku z tym jesteś do niczego.

Realistyczne cele

Kluczem do sukcesu jest aktywna postawa. Wykonując rachunek plusów i minusów nie deleguj pełni odpowiedzialności za swoje życie i obecnją sytuację na zewnątrz: na trudną sytuację na rynku, na pracodawcę.

Ustanów realistyczne cele, uwzględniając swoją sytuację, potrzeby i możliwości. Może nie potrzebujesz już w tym momencie robić zawrotnej kariery w dużym koncernie (- to twój pierwszy pomysł, na którego realizację nie masz prawdziwej motywacji), a wystarczy ci mniej ambitna praca, w której lub obok której będziesz mógł rozwijać brakując ci kompetencje potrzebne w pracy w koncernie( – realistyczny cel odzwierciedlający twoje potrzeby i możliwości).

Nawet najdalsza droga rozpoczyna się od małego kroku. Postaw go w dobrym kierunku. Zadbaj o to, aby małe sukcesy pozwoliły ci przeważyć szalę korzyści i doprowadziły do działania w pełnej skali. Pamiętaj: podstawą jest działanie.

Nie planuj w tym momencie całej kariery i nie zadręczaj się tym. Dla wielu osób dokładne planowanie kariery na lata działa paraliżująco, zwłaszcza gdy mają kłopoty np. z zaplanowaniem urlopu. Dlatego nie myśl tak dużo, lecz dużo więcej rób. Zacznij od pierwszego pomysłu, pierwszej fantazji, nie czekaj, aż ułożysz sobie perfekcyjny plan.

Strategia rzeki

W swoich działaniach przyjmij strategię rzeki. Rzeka płynie i nic nie jest w stanie jej zatrzymać. Warunki zewnętrzne: brzeg, przeszkody, pogoda mają na nią wpływ, ale nie hamują jej biegu. Przyjmij podobną postawę. Twoje samopoczucie, determinacja, obawy, motywacja i otoczenie oddziałują na ciebie, ale bądź jak rzeka. Nie neguj ich, nie walcz lecz uwzględniaj i postępuj dalej. Płyń dalej w swoim kierunku.

Kim chcę być i co chcę robić?

Zdaniem Johna Hollanda – autora znanego testu diagnozującego predyspozycje zawodowe – mimo wielu lat badań i wyrafinowanych testów prosta odpowiedź na pytania: kim chcę być i co chcę robić? – wciąż pozostaje najbardziej efektywną metodą określenia predyspozycji.

Nawet najbardziej skomplikowane narzędzia nie będą miały większej trafności, gdyż odpowiedzi na powyższe pytania odzwierciedlają głębokie pragnienia i skłonności i bazują na wewnętrznej motywacji, która w niektórych przypadkach może graniczyć z „powołaniem”. Jeśli nie potrafisz jasno sobie odpowiedzieć w tym momencie na te pytania, eksperymentuj z różnymi zajęciami i nie ustawaj w poszukiwaniu. Rozmawiaj z ludźmi wykonującmi różne zajęcia, spróbuj czegoś nowego w organizacjach pozarządowych.

 

Więcej na cvnet

Jeśli chcesz zmienić karierę, a nie tylko firmę, w której będziesz robił te same rzeczy, przeczytaj artykuł o zmianie zawodowej.

Obrazek: Designed by Freepik

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.