in List motywacyjny

Jak napisać list motywacyjny?

Poniższy artykuł dostarczy Ci odpowiedzi na pytanie, jak napisać list motywacyjny.

Nagłówek
Umieść w nim swoje imię, nazwisko, adres, telefon i email. Spróbuj uczynić nagłówek atrakcyjnym graficznie, tak aby wyróżniał się spośród innych listów. Rozważ umieszczenie tego samego nagłówka w swoim CV, wówczas oba dokumenty będą stanowiły ładny komplet.

Pierwszy paragraf

  • Napisz, w jaki sposób dowiedziałeś się o pozycji. Jeśli z ogłoszenia w prasie lub w internecie – podaj nazwę, datę i/lub numer referencyjny. Np. W odpwiedzi na ogłoszenie opublikowane w Gazecie Wyborczej 20.06.2003 proszę rozważyć moją kandydaturę na stanowisko ……..
  • Niektórzy specjaliści zalecają, aby pierwszy, czyli bardzo ważny akapit nie zaczynać od podania źródła, a wykorzystać go na przedstawienie swojej kandydatury. W takim przypadku pod nagłówkiem umieszczasz w jednym wersie numer referencyjny lub podajesz inne źródło. Np. Ref. ogłoszenie w Gazecie Wyborczej 2003.04.06, pozycja: Specjalista ds. Zakupów
  • Gdy wysyłasz list do firmy, która nie zamieszczała ogłoszenia (broadcast letter), podaj argumenty, które skłoniły cię do wysłania aplikacji właście do tej firmy. Czyli potrzebujesz przeprowadzić badanie organizacji. Podaj obszary, którymi jesteś zainteresowany.
  • Gdy ktoś z twojej sieci kontaktów polecił ci wysłanie dokumentów do pewnej osoby w firmie (networking letter) , pamiętaj o umieszczeniu tej informacji. Dla adresata fakt zarekomendowania Ciebie jest bardzo ważną informacją działającą na twoją korzyść. Oczywiście dużo zależy od tego, kto cię poleca. Pamiętaj o uzyskaniu zgody na powołanie się w liście na nazwisko osoby z twojej sieci kontaktów.
  • Postaraj się zaadresować list do konkretnej osoby. W razie koniczności zadzwoń do firmy i spytaj się, o nazwisko i stanowisko osoby, która odpowiada za tą rekrutację. Jeśli nie odpowiadasz na ogłoszenie (broadcast letter), zaadresuj list do kierownika działu, dyrektora lub nawet właściciela firmy – czyli do swojego potencjalnego przełożonego.

Drugi/trzeci paragraf

  • Nawiąż do kryteriów podanych w ogłoszeniu. Pokaż, w jaki sposób je spełniasz.
  • Nie powtarzaj swojego życiorysu. Wybierz 1-2 podstawowe umiejętności, które są kluczowe dla sukcesu na danym stanowisku i opisz je dokładniej popierając je przykładami z swojego życia zawodowego.
  • Pokaż, w jaki sposób możesz się przyczynić do poprawy wyników firmy i co wyróżnia cię, jako kandydata
  • Podawaj fakty i mierzalne wskaźniki: zaoszczędzony czas, zarobione pieniądze, wskaźniki sprzedaży itp.
  • Co cię wyróżnia? Co masz do zaoferowania? Przeczytaj więcej o koncepcji UPS. Pomyśl o swojej Unikalnej Propozycji Sprzedaży
  • Zastanów się nad zastosowaniem tabeli porównującej wymagania i kwalifikacje

Kończący paragraf

  • Wskaż załączone CV, jako źródło dalszych informacji
  • Podkreśl swoją gotowość do osobistego spotkania i chęć lepszego przedstawienia swojej osoby
  • Gdy nie odpowiadasz na ogłoszenie, zaznacz, iż ponowisz kontakt za kilka dni.
  • Telefonicznie sprawdź, czy adresat otrzymał dokumenty, czy je przeczytał i czy możecie umówić się na spotkanie.
  • Gdy odpowiadasz na ogłoszenie, również możesz zadzwonić i dowiedzieć się o decyzję. W liście podkreśl swoją chęć do spotkania w czasie dogodnym dla pracodawcy

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Zanim przejdziesz do pisania listu motywacyjnego w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie, przeczytaj uważnie tę ofertę pracy i zrób listę tych swoich umiejętności nabytych w ramach praktyki zawodowej, jak i związanych z otrzymanym wykształceniem, które bezpośrednio odpowiadają wymaganiom stawianym przez pracodawcę. List motywacyjny w centralnej części powinien odnosić się do tych umiejętności oraz do wynikających z nich korzyści dla pracodawcy. Dobrym pomysłem jest wymienić konkretne zdarzenia, kiedy z powodzeniem wykorzystaliśmy swoje określone umiejętności – wbrew pozorom, kandydaci rzadko opisują swoje konkretne osiągnięcia w dokumentach aplikacyjnych.

    View Comment
  2. Panie Damianie!

    2 . Do prezesa (lub potencjalnego szefa tzn. np kierownika dzialu) bym wysylal dokumenty, gdy sam inicjuje kontakt z firma tzn. nie odpowiadam na ogloszenie. Wowczas takie postepowanie wskazuje na Pana determinacje, zadal Pan sobie dosc trudu, aby zidentyfikowac ta osobe. Gdy odpowiada Pan na ogloszenie, to rzeczywiscie prosze postepowac zgodnie z procedura ustalona przez dana firme.

    3. Podsumowanie w cv zawiera najwazniejsze punkty z pana zyciorysu, ktore wskazuja, ze jest Pan dobrym kandydatem. Jest ono na gorze kartki, czyli tam gdzie wzrok pada na poczatku. W ten sposob osoba przegladajaca cv nie bedzie musiala wczytywac sie w Pana dokument, a dostanie podane na talerzu te informacje, ktore moze ja zacheca do dokladniejszego przeczytania cv.

    Dziekuje za wnikliwa lekture cvnet i zycze powodzenia!

    View Comment
  3. Dziękuje za odpowiedzi 🙂

    Co do odpowiedzi nr. 2 – jaki preferowałby Pan sposób postępowania np. jeśli ogłoszenie o pracy dotyczy oddziału pewnej firmy ale mail wysyłkowy podany jest na siedzibę główną? Panie z kadr są mało rozmowne 🙂 i z braku chęci pomocy odsyłają na stronę internetową i zawartych w niej reguł.
    Jako, iż nie mam w sumie nic do stracenia powinienem się w takim wypadku kontaktować z prezesem firmy?

    Odpowiedź 3. Przeglądałem wzory cv i właśnie ta sekcja kwalifikacji wydaje mi się nie jasna. Jakie elementy powinny być w niej zawarte?

    View Comment
  4. 1. Rozumiem że numer ref. będzie z lewej strony listu na przeciwko danych firmy do której go adresujemy./ — dokladnie tak. z lewej strony lub w osobnej linijce pod adresem.

    2. Jak mialbym to potwierdzic. Dobrzy doradcy zawodowi polecaja kontaktowac sie bezposrednio z osoba, ktora ma podjac decyzje, a omijac, w miare mozliwosci wszelkich posrednikow np. dzialy HR. Moze nie zawsze to dziala, ale logika takiego postepowania jest sluszna.

    3. Tabela porownujaca odnosi sie wylacznie do wymagan wymienionych w ogloszeniu. Podsumowanie kwalifikacji ma inny cel i mozna tam wiecej rzeczy umiescic

    pozdrawiam!

    View Comment
  5. Witam.
    Mam trzy zastrzeżenia.
    Pierwsze dotyczy „… pod nagłówkiem umieszczasz w jednym wersie numer referencyjny lub podajesz inne źródło. Np. Ref. ogłoszenie w … ”
    Rozumiem że numer ref. będzie z lewej strony listu na przeciwko danych firmy do której go adresujemy.

    Drugie zastrzeżenie dotyczy osoby do której list adresujemy. W treści podał Pan przykłady abyśmy adresowali do konkretnych osób, nawet dyrektora lub właściciela firmy.
    Otóż może Pan to jakoś potwierdzić? Spotkałem się wiele razy z tym problemem, gdyż dla wielu pracodawców, list taki jest od razu dyskwalifikowany. Słyszałem od kilku osób, że takie postępowanie jest nawet uważane za obraźliwe dla zaadresowanej osoby.

    Trzecie zastrzeżenie dotyczy paragrafu drugi/trzeci.
    „Zastanów się nad zastosowaniem tabeli porównującej wymagania i kwalifikacje.” Czy aby nie będzie to powielenie tego co jest umieszczone w CV? (sekcja „Podsumowanie kwalifikacji” )

    View Comment
  6. Jesli chodzi o tresc, to wpisalbym najwazniejsze punkty (2 lub 3), ktore zacheca odbiorece do zapoznania sie z Pani CV. Wazne jest, aby sformylowala je Pani jasno i sformatowala sam list tak, aby byl przyjazny dla czytelnika, czyli krotkie punkty, a nie dlugie akapity.

    View Comment
  7. Witam i dziękuję za odpowiedź.

    Mam jeszcze jedno pytanie. Wiem, że wysyłając dokumenty aplikacyjne do ogłoszenia, w tytule e-maila wpisuje się nr referencyjny. Jaki nadać tytuł i jak sformułować treść wiadomości, gdy nie odpowiada się na ogłoszenie?

    Pozdrawiam

    View Comment
  8. Zalecałbym raczej kontakt telefoniczny. Jeśli uda się nam porozmawiać z decyzyjną osobą, możemy dowiedzieć się więcej rzeczy i od rozmowy telefonicznej jest już bliżej do spotkania. Email łatwiej wyrzucić, a telefoniczne ponowienie kontaktu świadczy o naszym zdecydowaniu.

    Pozdrawiam!

    View Comment